Vastauksia arjen askarruttaviin kysymyksiin.
Asumisneuvonta tarjoaa tukea ja ohjausta asukkaille erilaisissa haastavissa tilanteissa, jotka liittyvät asumiseen. Palvelun ydinajatuksena on auttaa asukkaita löytämään omatoimisesti ratkaisuja asumiseen liittyviin kysymyksiin. Hyvin toteutettuna asumisneuvonta voi vähentää asukkaiden vaihtuvuutta, ehkäistä häiriöitä taloyhtiössä ja tarjota apua vuokranmaksuun liittyviin haasteisiin.
Saat yhteyden asumisneuvontaan asiakaspalvelumme kautta.
Vesimaksu perustuu joko henkilömäärään tai kulutukseen, ja se veloitetaan kuukausittain vuokran yhteydessä. Jos asukkaiden lukumäärä muuttuu, muista ilmoittaa asiasta asiakaspalveluun.
Kulutukseen perustuvassa vesimaksussa maksat loppukädessä ainoastaan käyttämästäsi kylmästä ja lämpimästä vedestä. Tämä antaa sinulle mahdollisuuden säädellä vedenkulutusta, mikä voi pienentää vesimaksuja ja vähentää asumisen ympäristövaikutuksia.
Käyttökorvausmaksut määritellään paikallisen vesilaitoksen hintojen sekä lämpimän veden lämmittämiseen käytettävän kaukolämmön kustannusten perusteella. Vesiennakot tasataan kulutuksen perusteella kahdesti vuodessa.
Vuokrasopimukseen liittyy vuokravakuus, ellei toisin ole sovittu vuokrasopimuksessa. Vuokravakuus toimii turvana vuokranantajalle ja sitä voidaan käyttää kattamaan maksamattomia vuokria, käyttöön tai kulutukseen perustuvia kuluja, vuokralaisen aiheuttamia vahinkoja vuokrahuoneistossa, siivouskuluja tai vuokrasuhteeseen liittyvien maksujen perintäkuluja.
Mikäli asunto luovutetaan sovitussa kunnossa ja kaikki vuokralaisen velvoitteet on hoidettu, vakuus palautetaan kuukauden kuluessa vuokrasopimuksen päättymisestä. Mikäli toteamme asuntotarkastuksen perusteella puutteita, korjattavaa, tai siivottavaa, tilaamme tarpeelliset työt jolloin kulut katetaan vakuudella ja mahdollisten kalliimpien tapausten myötä erillisellä laskulla. Mikäli vakuus kattaa kaikki aiheutuneet kulut, palautetaan vakuus saatuamme laskun aiheutuneista kuluista.
Löydät ohjeet loppusiivouksen tekemiseen ulosmuuttokirjeestä, jonka lähetämme sähköpostitse ennen vuokrasopimuksen päättymispäivää. Tutustuthan ohjeistukseen huolella. Voit myös aina ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme, mikäli jokin mietityttää.
Vuokran eräpäivän siirtäminen ei valitettavasti ole meillä mahdollista. Jos maksat kuluvan kuukauden vuokran saman kalenterikuukauden aikana, sinun ei tarvitse erikseen ilmoittaa tästä viivästymisestä. Huomautamme erääntyneestä laskusta noin kahden viikon kuluttua eräpäivästä. Huomaathan kuitenkin, että tältä ajalta peritään vuokrasopimuksen mukainen viivästyskorko ja noin kolmen viikon kuluttua eräpäivästä saat maksumuistutuksen, johon on viivästyskorko realisoituu ja johon on lisätty myös viiden euron huomautuskulu.
Lisää hyödyllistä tietoa siitä, kuinka velkaantumis tilanteessa kannattaa toimia, löydät sivustolta www.uuva.fi/kuluttajalle.
Voit seurata omaa vuokranmaksutilannetta ja nähdä maksutiedot Komu asukassovelluksesta. Saat myös kuukausittain vuokralaskun sähköpostiisi. Muista maksaessasi käyttää sovelluksessa sekä vuokralaskuissa mainittua viitenumeroa, jotta maksut ohjautuvat oikein. Mikäli olet muuttanut sisään kuukauden loppupuolella, voit odottaa ensimmäistä vuokralaskua sekä sovellukseen maksutietojen päivittymistä seuraavan kuukauden puoliväliin mennessä.
Vuokran eräpäivä ilmenee vuokralaskussa sekä vuokrasopimuksessa. Vella Kotien kanssa solmituissa vuokrasopimuksissa eräpäivä on aina kuukauden toinen päivä. Vuokran maksaminen ajallaan on tärkeä osa vastuullista vuokralaisuutta.
Kun vuokrasopimuksesi on allekirjoitettu, pääset kirjautumaan sovellukseen sopimuksessa olevalla puhelinnumerolla. Voit myös kutsua huoneistosi muut asukkaat käyttämään sovellusta asukkaat-osiosta. Mikäli sovellukseen kirjautumisessa tai sen käytössä on haasteita, asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään!
Voit tehdä huoltopyynnön Komu-sovelluksen kautta tai nettisivuillamme. Mikäli kohtaat ongelmia tai tarvitset lisätietoja, asiakaspalvelumme on aina valmiina auttamaan sinua.
Mikäli olet kadottanut yhden tai useamman kiinteistön avaimista, asiakaspalvelumme auttaa sinua. Ota siis rohkeasti yhteyttä esimerkiksi Komu-sovelluksen kautta tai soittamalla numeroon +358447448476.
Jos tarvitset ovenavauspalvelua avaimen jäädessä vahingossa sisälle, otathan yhteyttä huoltoyhtiöösi.
Komu-asukassovellus on kaikkien Vella Kotien asukkaiden käytössä oleva mobiilisovellus, joka kokoaa kaikki asumisen palvelut kätevästi yhteen paikkaan. Komu-sovelluksesta voit mm. varata itsellesi sauna- ja pyykkivuoroja, ilmoittaa huoltotarpeesta tai ottaa kätevästi yhteyttä asiakaspalveluumme.
Lähetämme ulosmuuttokirjeen sähköpostitse ennen vuokrasopimuksesi päättymispäivää. Ulosmuuttokirjeestä löydät kattavat ohjeet muun muassa loppusiivouksen tekemiseen ja avainten palautukseen. Asiakaspalvelumme auttaa mielellään, mikäli jokin mietityttää!
Voit vaihtaa Vella Kodista toiseen ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme. Siirrämme tällöin vuokravakuuden koskemaan uutta asuntoa.
Huoltoyhtiön yhteystiedot löytyvät Komu-sovelluksesta ja kiinteistön porrasnäytöltä.
Helpoin tapa saada yhteys asiakaspalveluun on Komu-sovelluksessa chatissa. Voit kuitenkin aina myös soittaa meille numeroon: +358 447448476 tai laittaa sähköpostia vella@vellakodit.fi.
Akuuteissa tilanteissa, kuten vesivahingossa, soita aina huoltopäivystykseen. Huoltopäivystyksen puhelinnumerot löytyvät Komu-sovelluksesta sekä porrastaululta.
Mikäli sinulla on kysyttävää laskuihin tai vakuuteen liittyen, voit ottaa yhteyttä sähköpostilla laskutuksen asiakaspalveluun laskutus@vellakodit.fi. Näet aina vuokranmaksutilanteesi Komu asukassovelluksesta. Huomioithan, että maksutilanteen päivittyminen voi kestää muutaman arkipäivän.
Voit irtisanoa vuokrasopimuksesi täällä.
Palovaroittimen hankinnasta ja sen toimivuudesta vastaa asukas.
Toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen voi irtisanoa yhden kalenterikuukauden irtisanomisajalla ja maksettava sopimussakko. Kuitenkin jos irtisanomisen taustalla on erityinen syy, ota yhteyttä asiakaspalveluumme ja katsomme mitä voimme tehdä asialle.
Jokainen asukas vastaa omasta sähkösopimuksestaan. Suosittelemme vihreän sähkön käyttöä ympäristön suojelemiseksi. Vedestä maksetaan erillinen maksu, joka tasataan 2 kertaa vuodessa todellisen kulutuksen mukaan. Useissa asunnoissa myös laajakaista sisältyy vuokraan. Kotivakuutus on pakollinen kaikille asukkaille.
Häiriötilanteisiin on tärkeää puuttua nopeasti ja tehokkaasti, jotta asumisviihtyvyys säilyy. Jos kohtaat häiriöitä naapurustossa, on hyvä selvittää tilanteen syy ja keskustella asiasta asianosaisen kanssa. Jos häiriötilanne jatkuu kannattaa asiasta ilmoittaa meille. Meihin saa helpoiten yhteyden Komu-sovelluksessa tai tekemällä virallisen häiriöilmoituksen TÄÄLTÄ. Turvallisuudesta huolestuttaessa tulee aina ottaa yhteyttä viranomaisiin.
Seinien maalaaminen ei ole sallittua, sillä asunnon materiaalit ja värisävyt on huolellisesti valittu varmistaaksemme asumismukavuuden ja laadun. Jos sinulla on kuitenkin toiveita sisustuksen suhteen, voit aina keskustella niistä meidän kanssamme.
Seinään kiinnittäminen on sallittua, kunhan kiinnitys tehdään siististi ja asianmukaisilla kiinnitysvälineillä. Suosittelemme käyttämään kiinnitystapoja, jotka eivät jätä jälkiä seinään, kuten erillisiä taulutarroja. Katso täältä esimerkki, miten voit helposti kiinnittää taulut seinälle ilman reikiä.
Raskaampien esineiden, kuten taulu-TV:n tai hyllyjen, kiinnittämisessä on tärkeää huomioida seinämateriaalin kestävyys ja kantavuus. Jos olet epävarma kiinnitystekniikasta, suosittelemme kysymään ammattilaisen neuvoa. On myös tärkeää huomata, että kiinnitysjäljet on korjattava ennen muuttoa, mikäli niitä ilmenee.
Kaikissa taloyhtiöissämme on laaditut järjestyssäännöt, jotka sitovat kaikkia asukkaita. Järjestyssäännöt on laadittu takaamaan asumisviihtyvyys ja turvallisuus kaikille asukkaille. Sääntöjen tarkoitus on myös edistää yhteisöllisyyttä ja naapuruussuhteita. Asukkaiden tulee noudattaa järjestyssääntöjä sekä huomioida muut asukkaat ja heidän oikeutensa. Asukkaiden vastuulla on myös varmistaa, että vieraat noudattavat taloyhtiön sääntöjä. Järjestyssääntöjen lisäksi on tärkeää noudattaa voimassa olevaa lainsäädäntöä, asetuksia sekä vuokrasopimuksen ehtoja. Järjestyssäännöt ovat saatavilla asukaskansiossa, Komu-sovelluksessa tai rappukäytävän ilmoitustaululla. Jos tarvitset lisätietoja tai haluat tarkempia ohjeita, älä epäröi ottaa yhteyttä meihin.
Vellalla asukkaat voivat helposti varata yhteistiloja käyttöönsä Komu-sovelluksen kautta. Saat käyttöösi sovelluksen vuokrasopimuksen allekirjoittamisen yhteydessä. Tulemme lähettämään sinulle aina ennen vuokrasuhteen alkua ohjeet sovelluksen käyttöön liittyen.
Mikäli kohtaat ongelmia sovelluksen käytössä tai tarvitset apua, voit aina ottaa yhteyttä Vellan asiakaspalveluun.
Kerrostaloihimme ovat lemmikit tervetulleita. Sinun tulee kuitenkin huolehtia mahdollisista vahingoista tai normaalia suuremmasta kulumisesta, jonka lemmikkisi voi aiheuttaa asunnossa. Toivomme myös, että otat huomioon naapurisi ja talon muut asukkaat. Ja mikäli sinulla on kysyttävää tai tarvitset lisätietoja, älä epäröi ottaa yhteyttä meihin.
Mikäli olet allekirjoittanut vuokrasopimuksen, voit varata itsellesi autopaikan välittömästi. Helpoiten voit varata autopaikan Komu-sovelluksen kautta, mutta voit myös tiedustella tätä asiakaspalvelulta.